Hovedkursvinter Hovedkurs ruin
|
I forbindelse med instruktør utdannelsen til Finn-Arild Bystrøm måtte han delta på et hovedkurs for å avlegge en partisk del for å få en godkjenning som instruktør lavine. Tidligere har han gjennomgått en teoretisk del. Rjukan lag har lang erfaring på å delta på hovedkurser. Vinter kursene har stått særlig sentralt. Det mest nærliggende for laget har vært å reise til hovedkurs Sør-Norge i jotunheim området, men i år ble det en liten vri på det, Finn-Arild ble tilbudt å reise til hovedkurs vinter i Nord-Norge. Det vil si selve kurset arrangeres på svensk side av grensen, på stedet Riksgrensen i Nord-Sverige i tidsrommet 23 - 30 mars 2007. For en søring skulle dette bli en særs god opplevelse. Turen opp gikk via bil, tog og fly. Og det var første gang Loke skulle fly. I forbindelse med at man har planer om å godkjenne han innenfor ruin i tillegg til lavine, var flyturen en god mulighet til å kunne få trent på forskjellige miljøer innenfor transport. Loke måtte sitte i bur under flyturen, men dette så ikke ut til å være noe problem, det var helst far som syntes det var rart å sende han sammen med bagasjen. Selve stedet Riksgrensen er et hotell og alpint sted ca 45 min fra Narvik og ca 1,5 time fra Kiruna ved E10. Stedet ligger som en perle i fjellheimen. Og for en som er vandt til Hardangervidda var dette som å komme hjem. Topografien var lik den på hardangervidda, men tregrensen var noen hundre meter lenger ned. Uka gikk fort, og prøvelsene som instruktør startet fra første dag. For å se til at instruktør eleven hadde kontroll og var på linje med krav og regler var leder for fagteknisk utvalg (FTU) Bjørn Furseth og instruktør Åge Sørensen fra Narvik lag til stede. Det skulle gjennomføres 5 bedømminger av A-ekvipasjer som skulle opp til prøve og legges opp treningsplaner for ekvipasjer på det B-laget som man skulle følge denne uken. Laget var et særdeles godt lag og alle bestod B-godkjenningen etter endt uke. Finn-Arild Bystrøm bestod den parktiske delen og fikk status som instruktør lavine. I sammenligning med Leirvassbu er Riksgrensen helt på høyde og på forpleiningssiden går den klart forbi. Naturen er mer spektakulær i Jotunheimen, men totalpakken er nok bedre i Nord. En klar negativ ting med Riksgrensen var skuterkjøringen. I helgene valfartes det til stedet for å kjøre snøskuter. Det er praktisk talt fri kjøring i området og det var til tider sikkert et par hundre snøskutere ute i terrenget. Det skal nevnes at det er 80% nordmenn som kommer for å kjøre på svensk side. Hovedkurs vinter Nord-Norge var en høydare, men var vi egentlig i Nord? På et skilt på vei til flyplassen i Bardufoss stod det 999 km til Kirkenes. Turen fra Riksgrensen til Gardermoen er på ca 150 mil. Den tok 4,5 time med bil og fly. Fra Gardermoen til Rjukan er det ca 22 mil, den tok 7,5 time med tog, og buss. |
|
|